Wednesday, June 1, 2011

RASIONAL KENAIKAN TARIF ELEKTRIK

[Klik gambar untuk lebih jelas]


Mengapa perlu semakan kadar elektrik sedia ada? Mengapa sekarang?

Ini adalah kerana peningkatan kos tenaga yang semakin ketara.

Menjelang 1 Jun 2011, TNB menanggung kos gas asli pada kadar RM13.70/mmBTU*. Peningkatan sebanyak 28 peratus berbanding harga semasa iaitu RM10.70/mmBTU*, berdasarkan keputusan kerajaan untuk menyemak mekanisme harga gas asli yang mencerminkan harga pasaran. Penyemakan akan dibuat setiap enam bulan.

Disebabkan peningkatan gas asli, bil TNB juga akan meningkat kepada lebih kurang RM1.5 bilion setahun.

Harga arang batu, yang menyumbang kepada 48.3 peratus kos tenaga oleh TNB juga telah meningkat. Arang batu kini dijual pada US $120 per tan berbanding US $85 per tan pada 2009.

Pada masa yang sama, harga arang batu juga telah meningkat.

Tarif baru ini dirangka berdasarkan harga arang batu pada US$85/tan CIF pada semakan Mac 2009. Sejak dari itu, purata harga arang batu telah meningkat sehingga US$120/tan CIF baru-baru ini.

Semakan tarif ini juga dilaksanakan bagi menampung sebahagian daripada peningkatan kos pembekalan elektrik sejak 2006. Peningkatan jumlah modal, peralatan dan perbelanjaan bahan mentah serta pembangunan infrastruktur penyediaan elektrik telah mengakibatkan keadaan semakin meruncing.

Semakan kadar elektrik perlu bagi mencerminkan kos-kos yang semakin meningkat ini.

Namun begitu, semakan kadar baru ini disusun secara teliti agar tidak menjejaskan pengguna yang kurang mampu dan berpendapatan rendah. Majoriti rakyat Malaysia (75% daripada jumlah penduduk) tidak akan mengalami pertukaran kadar elektrik.


*mmBTu - million metric tonne for British Thermal Unit. BTU adalah unit pengiraan asas bagi tenaga panas.
Satu BTU bersamaan dengan jumlah tenaga yang diperlukan bagi memanaskan satu pin air berdasarkan ukuran satu darjah Fahrenheit pada titik tertinggi.

Untuk keterangan lanjut klik:
http://www.tnbbuzz.com/malay/

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN: PengundiBaharu tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman Blog ini. Ia pandangan peribadi pelawat blog ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Blogger. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...