Saturday, April 28, 2012

PASCA KEGANASAN BERSIH3.0: "BAGAIMANA KERETA PERONDA POLIS TERBALIK" SPIN OLEH HARAKAHDAILY



KUALA LUMPUR: Seorang saksi memaklumkan, tindakan penunjuk perasaan terbalikkan kereta peronda polis adalah untuk menyelamatkan orang yang terperangkap di bawah kereta itu selepas dilanggar.

Ia berlaku selepas kereta peronda itu semacam hilang kawalan dan melanggar tiga orang termasuk seorang gadis Cina sehingga gadis malang itu terperosok di bawah kereta itu.

Untuk menyelamatkan orang yang terperangkap di bawah kereta itu, mereka beramai-ramai memterbalikkan kereta peronda polis.

Menurut seorang aktivis dari Terengganu yang menyertai perhimpunan hari ini, kejadian itu berlaku di depan mata beliau berhampiran pasaraya Sogo.

"Ambe (maksudnya saya) petang (tadi) jadi saksi kejadian polis rempuh pendemo. YA! Memang ade provokasi tapi setelah check-check, rupanya yang start lempar botol air mineral kat kereta polis tu adalah Sahabat Bodoh (SB)...!

"Mana tak mengamuk polis tu sampaikan sanggup rempuh dengan laju orang awam di hadapan SOGO. 

"Berita yang menyatakan ada meninggal tidak benar sama sekali, tiga yang dilanggar parah, seorang wanita cina terperosok bawah kereta polis, sebab tu orang ramai terbalikkan kereta polis, sebab nak selamatkan wanita tu.

"Polis pun tak dak yang meninggal, walaupun dibelasah dengan agak teruk orang ramai yang tidak puas hati mereka langgar pendemo.

"Persoalannya sekarang kenapa polis tu sanggup rempuh orang ramai dengan laju, sampai retak dinding tangga SOGO tu. 

"Suasana pilu, tangisan kedengaran melihat insiden itu. 

"Ya, memang ada yang mulakan provokasi, dah kejar orang tu tapi tak sempat sebab dia naik motor lari," cerita saksi itu dalam facebooknya.

Cerita yang beliau tulis itu amat sepadan sekali dengan video yang disiarkan oleh Malaysiakini di bawah ini.

.

[PB: CUBA PERHATIKAN DALAM VIDEO MALAYSIAKINI INI, ADA TAK ANDA NAMPAK 'MANGSA' YANG DIDAKWA TERPERANGKAP DIBAWAH KERETA POLIS ITU?]

Ia dapat disahkan apabila seorang wanita yang bersuara nyaring dalam video ini berkata, "Astaghfirullah...angkat-angkat" sementara seorang lagi peserta demonstrasi melihat ke bawah kereta peronda polis itu.

Melalui video yang lain pula, pemandu kereta polis itu adalah seorang yang memakai seluar pendek dan bertopi keledar.

Ia dipandu laju selepas diserang dengan botol air oleh peserta Bersih 3.0 apabila mendapati pemandunya bukan berpakaian polis tetapi bertopi keledar.

Kereta itu kemudiannya merempuh orang ramai yang berada di sekitar Sogo itu dan kemudiannya merempuh tembok.

Orang ramai membelasah pemandu yang bertopi keledar itu tetapi membawa keluar dengan baik anggota polis yang turut berada dalam kereta itu. Kereta itu kemudiannya diterbalikkan kerana menganggap masih ada orang yang terperangkap di bawah kereta itu. - HARAKAH

[PB: BERIKUT ADALAH VIDEO YANG  MENUNJUKKAN PUNCA KERETA POLIS TERSEBUT TERBABAS DAN SETERUSNYA MEREMPUH TEMBOK SOGO!]

2 comments:

  1. Puas aku study pasal ni...aku memang takde situ. Tapi pendapat aku, yg pakai helmet tu bukan Polis. Dia bukak kete polis untuk ambik sesuatu..mungkin pistol. Tgk dia sanggup pertahankan bag tu walau kena pukul..Ada yg setuju dgn aku tak?

    ReplyDelete
  2. Suara wanita dlm video "Protesters overturn police car after being hit" tu sama la dgn suara wanita dlm video masa 'arwah' suhardi meninggal time bersih 2.0 dulu. hahahahaha... kelakar la. btw, in correct mind... lelaki2 seganas itu xkan mendgr arahan seorg wanita tau. Epic failed!

    Tahniah utk saudara dan rakan2 yg berusaha menghasilkan coretan terbaik spt ini.

    ReplyDelete

PERINGATAN: PengundiBaharu tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman Blog ini. Ia pandangan peribadi pelawat blog ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Blogger. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...