Tuesday, August 9, 2011

10 Sen baru ada bentuk Yahudi - Israel?

Kecoh pasal duit syiling 10sen siri ke-3  yang bakal dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia tak lama lagi. Blogger Pakatan Pembangkang seperti Milo Suam [http://milosuam.blogspot.com/2011/08/panas-bendera-israel-dalam-syiling-baru.html] misalnya telah mendakwa kononnya 10 sen baru ni mempunyai lambang 'Star of David' sepertimana yang terdapat di bendera negara Haram Israel.

BENARKAH?


Pihak BNM dalam website mereka DISINI menyatakan; "Duit syiling 10 sen baharu mengabadikan seni warisan ini dalam bentuk corak anyaman unik suku kaum Mah Meri di Semenanjung Malaysia."

Apa itu SUKU KAUM MAH MERI?

Mari tengok gambar-gambar ini:




Jadi, dalam keseronokan dikalangan kita yang suka mempolitikkan semua perkara... Fikir sejenak apakah perasaan Suku Kaum Mah Meri jika ada yang samakan bentuk tersebut dengan 'Star of Davis' yang menjadi lambang Yahudi?!

7 comments:

  1. Kesemua ukiran pada syiling tersebut melambangkan tema discovery malaysia dan telah mengambil berbulan lamanya utk diteliti oleh pakar2 kebudayaan dlm malaysia. Syiling ini diberikan tema sedemikian rupa utk memberikan rupa keunikan 1Malaysia. Mungkin pas patut mengkaji syiling asal kelantan yg merupakan anubis mesir zaman firaun itupun jika puak2 ini mahu berfikir.

    -tenno-

    ReplyDelete
  2. Pendapat saya, kalau berbulan2 ambil masa nak kaji, tak kan la tak pernah terfikir simbol tu menyerupai simbol yg sensitif dalam Islam? Kalau ada terfikir, dan kalau tak nak menimbulkan fitnah, sepatutnye dari awal2 lagi dah blacklist simbol tu dari senarai pilihan.. Dalam islam pun kate, kalau was was jgn buat.. Yahudi tu dari zaman nenek moyang kite lg dah fine tune otak kite ni utk berfikir mcm yg diorg nak.. Perhati la sekeliling dah byk dah simbol2 yahudi yg dah ade kat malaysia ni.. Cuma terpulang kat kite ni je samada nak belajar n amik tau so that kite tak tergolong dlm kalangan diorg.. Ingat lah, yahudi tu dari dulu lagi nak hancurkan islam.. Walau pun perkara tu kecik pada pandangan kite, tapi tu la caranye diorg tu dpt masuk jadi a part of us.. Diorg akan buatkan sesuatu perkara tu jadi biasa utk kite, lame kelamaan kite dah boleh terima budaya diorg pulak.. Na'udzuillahimindzalik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang nak fitnah buat apa. Penjelasan sudah diberikan.

      Delete
  3. Penjelasan atau alasan?

    ReplyDelete
  4. Sebuah penjelasan dari BNM. Memang benar dan terbukti bentuknya itu datang dari hasil seni Suku Mah Meri. Hindu juga pakai lambang serupa dengan 'Star of David', mereka panggil 'Shatkona'. Di Jepun pula ia dipanggil 'Kagome crest'. Jadi kenapa anda fokus pada Yahudi sahaja?

    ReplyDelete
  5. Belajar sejarah islam dan ambil tahu agenda yahudi menuju akhir zaman.. Mungkin baru boleh faham maksud saye.. Insyaallah sama2 kita ingat mengingati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada mulanya memang saya ingat bentuk itu adalah bentuk David Star. Saya cuba minta respond dari BNM. Lepas baca penjelasan pasal bentuk itu saya akui ia Bukan Agenda Yahudi Laknatullah. Ia sekadar seni dari Suku Mah Meri, bukti sudah diberikan seperti gambar dalam posting ini. Semua ini berkaitan dgn mind set kita.

      Delete

PERINGATAN: PengundiBaharu tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman Blog ini. Ia pandangan peribadi pelawat blog ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Blogger. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...