Tuesday, December 20, 2011

BANK DUNIA: BENARKAH TUDUHAN ANWAR KEPADA TUN MAHATHIR?





1. Dalam dakwaan yang dibuat oleh Anwar Ibrahim seperti yang disiarkan oleh MalaysiaKini baru-baru ini, Anwar Ibrahim membuat beberapa dakwaan yang BERCANGGAH ataupun MENIPU.






2. Lihat kepada kenyataan beliau yang ditanda dengan warna merah dalam kenyataan pertama, beliau mengatakan :


"Pada tahun 1993, beliau menulis kepada bank dunia atas kapasitinya sebagai menteri kewangan untuk MENOLAK bantuan kewangan."


3. Tetapi melalui laman web bank dunia, Malaysia ada membuat beberapa pinjaman pada tahun 1993. Rujuk gambar di bawah lihat tarikh yg bertanda merah. Tarikh kelulusan di sini adalah pada 16 Mac 1993 dan 14 December 1993.




4. Kalau beliau menulis untuk menolak bantuan kewangan pada tahun 1993, kenapa bank dunia beri pinjaman seperti yang tertera di atas? Bank dunia saje saje ke nak bagi duit?!


5. Kalau dilihat pada perjanjian yang ditandatangani pada December 1993 pula, jelas tertera perkataan Minister of Finance sebagai Borrower dan Treasury di bahagian alamat. Rujuk gambar di bawah:




6. Siapa Menteri Kewangan pada tahun 1993? Bukankah Anwar Ibrahim?!. Ini bermakna Anwar Ibrahim MENIPU dalam kenyataan beliau bahawa beliau menolak bantuan kewangan!


7. Dalam kenyataan kedua beliau Anwar Ibrahim berkata :


"Pada 1999, Mahathir menulis KEMBALI kepada Bank Dunia merayu untu dana dan pinjaman"


8. Kenyataan Anwar Ibrahim ini seolah-olah, selepas 1993 tahun yang beliau kononnya menulis untuk menolak bantuan kewangan, tiada sebarang bantuan kewangan atau permohonan yang dibuat sehinggalah pada tahun 1999, selepas Anwar Ibrahim di buang, barulah kononnya Tun Mahathir menulis kembali untuk meminta bantuan. Kononnya, zaman dia jadi Menteri Kewangan, dia tak minta bantuan bank dunialah, cuma lepas dia tak jadi menteri kewangan, barulah Tun Mahathir minta balik bantuan bank dunia.


9. Kalau kita lihat data dari bank dunia, siapa yg buat pinjaman ni ? rujuk gambar dibawah:




10. Pada tahun 1992, 1993, 1994 dan 1998 ada pinjaman kepada bank dunia dibuat oleh Malaysia. Siapa Menteri Kewangan pada tahun-tahun tersebut? Bukan Anwar ke?


11. Sekali lagi Anwar MENIPU dalam kenyataanya.


12. Perhatikan juga kod pada institusi pinjaman di bawah bank dunia ini. Kod nya adalah IBRD yang bermakna International Bank Reconstruction and Development. Kod institusi yang sama digunakan pada tahun 1973 lagi (rujuk data paling atas) iaitu pada 16 Januari 1973. Kod yang sama juga dibuat untuk pinjaman pada tahun 1992, 1993, 1994, 1998 dan 1999. Ini menunjukkan pinjaman yang dibuat ini adalah pinjaman-pinjaman biasa yang dibuat oleh negara semenjak dahulu lagi dan bukannya pinjaman pakej khas dari IMF/Bank Dunia untuk atasi krisis ekonomi 1997 seperti yang diberi kepada Indonesia, Korea, Thailand dan lain-lain.


13. Anwar Ibrahim dan PENIPUAN tidak dapat dipisahkan.



SENARAI PENIPUAN-PENIPUAN ANWAR....


  • 1998 - Ada 6 kotak dokumen rahsia kerajaan yang kait rasuah pemimpin UMNO.




  • 1999 - Disuntik dgn virus HIV




  • 2001 - Uzur nak mampus kerana sakit belakang dan tpaksa guna kerusi roda!




  • 2004 - Rawatan sakit belakang di German. Pergi macam nak mampus. Sampai disana boleh bjln baik jer tanpa pendakap leher.




  • 2008 - Pelindungan kedutaan Turki kononnya ada org nak bunuh dan nak bentuk kerajaan pada 16 Sept kononnya 31 MP BN akan lompat ke Pakatan.




  • 2009 - Dakwa Prof Dr Yusof Qardawi sokongnya dlm kes tibai bontot Saiful.




  • 2010 - Tuduh Gagasan 1Malaysia diilhamkan oleh Apco Worlwide.




  • 2011 - Tun M tulis surat utk mintak bantuan Bank Dunia pada 1999?
  • 1 comment:

    1. Bro, jangan lupa penipuan Anwar yang lain. "It wasn't me", "I didn't do it", "I did not have sex with Saiful" etc etc etc etc etc etc etc

      ReplyDelete

    PERINGATAN: PengundiBaharu tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman Blog ini. Ia pandangan peribadi pelawat blog ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Blogger. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...