Wednesday, October 12, 2011

DALAM NEGARA BN VS PR, DI LUAR INDONESIA CARI FASAL LAGI!



LAPORAN DEMONSTRASI DI LUAR KEDUTAAN BESAR MALAYSIA JAKARTA ATAS ISU PERSEMPADANAN NEGARA

Education Malaysia Indonesia ingin memaklumkan bahawa pada 12 Oktober 2011 bermula jam 1300 hrs (WIB) telah berlaku demonstrasi besar-besaran di hadapan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta. Demonstrasi ini dipercayai disebabkan oleh isu pertindihan pemilikan tanah di sempadan Malaysia-Indonesia di Sarawak. Isu ini mula mendapat liputan besar-besaran di media massa Indonesia sejak minggu lalu dan mula memuncak pada hari ini.

Pelajar-pelajar Malaysia di seluruh Indonesia telah diingatkan untuk sentiasa berwaspada ketika berada di luar rumah bagi mengelakkan mereka terheret sama dalam kancah pertikaian isu ini. Terdapat aduan daripada pelajar yang sedang menjalankan ko-asisten (praktikal) di Hospital diprovokasi oleh para doktor dan jururawat. Manakala, aduan juga diterima dimana pelajar diprovokasi oleh pensyarah dan teman kuliah Indonesia.

Bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini, EM Indonesia telah meminta semua pelajar Malaysia supaya tidak menjawab atau memberi sebarang respon kepada rakyat Indonesia yang cuba membuat provokasi kepada mereka. Mereka juga diminta berada dalam kumpulan jika berada di luar rumah, mengelak dikenali melalui identiti berpakaian ketika menghadiri kuliah atau berada di luar rumah dan perlu berada di rumah sebelum menjelang tengah malam.

Selaras dengan keadaan ini, EM Indonesia telah meminta semua mahasiswa Malaysia di Indonesia mengaktifkan SOP bagi menghadapi situasi ini dan pemantauan 24 jam dibuat oleh EM Indonesia dengan kerjasama Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta.

Sekian dimaklumkan terima kasih.

Dipetik dari Blog Taiping Mali

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN: PengundiBaharu tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman Blog ini. Ia pandangan peribadi pelawat blog ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Blogger. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...