Friday, February 17, 2012

KELANTAN NEGERI PALING MISKIN



LAHAD DATU 17 Feb. - Perdana Menteri berkata, Sabah kini bukan lagi negeri termiskin di Malaysia, sebaliknya ia berada pada kedudukan pertengahan antara kaya dan termiskin, jauh mengatasi Kelantan yang tercorot.

Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan, berdasarkan situasi semasa, ditambah dengan pelbagai perancangan jitu kerajaan Barisan Nasional (BN) dan semua agensi, Sabah amat berpotensi untuk melonjak menjadi antara negeri terkaya di Malaysia.

"Saya ingin beri soalan teka-teki kepada anda semua, negeri manakah yang paling miskin," sambil dijawab serentak oleh orang ramai: "Kelantan."

Najib mengiyakan jawapan itu dengan mengatakan kedudukan tercorot itu bermula sejak negeri tersebut berada di bawah pemerintahan kerajaan Pas Kelantan.

Beliau berkata demikian semasa merasmikan Mini Estet Sejahtera (Mesej) Akuakultur Kampung Nala, Tungku, Lahad Datu di sini hari ini.

Hadir sama, Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman dan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal serta pemimpin setempat.

Hampir 10,000 penduduk setempat menghadiri majlis perasmian itu. Perdana Menteri turut menunaikan sembahyang Jumaat bersama penduduk di Masjid Projek Mesej Kampung Nala yang kali pertama digunakan.

Tambah Najib, semasa Sabah mencapai kemerdekaan pada 1963, taraf kehidupan rakyatnya amat daif dengan lebih 70 peratus daripadanya dibelenggu kemiskinan.

"Nala dalam bahasa Tamil bermaksud besar, jadi BN beri jaminan akan meneruskan agenda transformasi 'nala' kepada Sabah dan penduduknya," katanya.

Jelas Najib, setiap tahun Felda menyalurkan bantuan sebanyak RM50 juta kepada kerajaan negeri, selain daripada sumbangan RM22 juta untuk projek Mesej ini.

Malah, kerajaan melalui Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah juga pada tahun ini telah menyalurkan pelbagai kemudahan dan projek pembangunan kepada negeri ini.

"Antaranya sebanyak 15,455 buah rumah mendapat sambungan bekalan elektrik, 68,092 rumah (bekalan air bersih) dan lebih 458,000 kilometer jalan," katanya.

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN: PengundiBaharu tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman Blog ini. Ia pandangan peribadi pelawat blog ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Blogger. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...