Tuesday, February 28, 2012

KENAPA ORANG CINA RAMAI YANG ANTI LYNAS?

















DAN BANYAK GAMBAR LAGI.....

PengundiBaharu: Cina dari Thailand dan Cina dari Singapura pun sama-sama join...

6 comments:

  1. Cina dari Thailand dan Singapura pun join?Hairan betul, takde kerja samgat ke sampai nak menyibuk kat Pahang?

    ReplyDelete
  2. Mengapa tiada jawapan..

    ReplyDelete
  3. sbb Lynas tak dapat kat Cina. kalau dapat ada ja cara utk halalkan Lynas tu hahahahah

    ReplyDelete
  4. Orang cina anti Lynas sebab diorang nie semangat patriotik masih kuat kat negara China. Kenapa aku kata gitu? Ok...berapa ramai yg tahu kilang Lynas ni apa hasil produknya? Hmm, mungkin tak ramai, sebab kena "cover" ngan isu radioaktif.

    End produk lynas ialah satu bahan/material yg dinamakan Earth Rare - nama saintifik aku tak sure lagi...tapi bahan ini sangat penting dalam pembuatan komputer cips...harganya lebih mahal dari emas! The only negara yg mengeluarkan bahan ini...tak lain tak bukan, ya, CHINA! At present, still monopolised by them! So, korang nampak tak kemana perginya haru biru nih? atau kalau pandang dr sudut lain (x-racist), ada pihak yg menaja besar2-an menggagalkan projek lynas supaya pihak penaja ada keuntungan dari "tokeynya".
    RAdiasi? Tahap radiasi lebih atau kurang seperti kesan cahaya matahari yg hinggap kat kita saban hari! Go figure..!

    seruling senja

    ReplyDelete
  5. Sebab kilang Lynas tu bukan milik cina. Agenda mereka ialah utk menjahanamkannya supaya pihak yg berjanji kontrak pembelian nadir bumi Lynas akan terus membelinya dari Cina dgn harga yg mahal. Diantara yg pasti membeli ialah Jepun yg memangnya tidak sehaluan dgn Cina. Mana tidaknya pendapatan utk Lynas apabila beroperasi ialah diantara yg tertinggi yg mencapai ratusan BILLION bukan jutaan, ini yg buat mereka-mereka tu gelabah.Komen dari YB Dr. Rusli Che Mat (MP) dari PAS yg kilang Lynas tidak merbahaya.Siapakah Dr. Dr. Rosli sebenarnya, Beliau adalah seorang Pensyarah Kanan Sains Nuklear di UKM dan mempunyai kelulusan PHD dlm Sains Nuklear dan banyak penyelidikan dlm Nuklear. Mengapa mereka ini tidak memberontak tentang AP gula yg melibat Robert tu. Kilangx yg melepaskan sisa toksin dlm sungaix di sekitar selangor yg kebanyaknnya kepunyaan kaumx mereka. Kita liha apa yg jd Syarikat kepunyaan Bumiputra semuanya disabitaj. Cthnya KFC jd isu perkauman dan politik pada hal kaum mereka yg mengeluarkan perkataan ..... melayu. Fikirxlah.

    ReplyDelete
  6. Sebab Cina merantau di merata rata tempat di dunia, berbagai infomasi dia orang boleh dapat dari America, Australia, Cina, Taiwan, HongKong and Singapura, dia orang tahu apa tu bahan ni. Kalau kita kurang baca pun, tak kan kita tak tengok National Geography? Betapa besarnya Australia dan betapa banyak sumber airnya, kenapalah nak handar bahan mentah ni jauh jauh dari Australia ke Malaysia utk proces, habis tu hantar balik pula hasil produk tu ke Australia (dengan "by-product" yang ditinggalkan di Tanah Malaysia)??? Tak perlulah guna otak, guna lutut fikir put tau lah. Kalau Tanah kita ni rosak, Cina tu boleh pergi mana-mana pun, tapi ke mana kah kita boleh pergi?

    ReplyDelete

PERINGATAN: PengundiBaharu tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman Blog ini. Ia pandangan peribadi pelawat blog ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Blogger. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...